Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Kinga Popa

Aplikacja wspomagająca fizjoterapię oraz analizę porównawczą aktywności ruchowej dzieci ze zdiagnozowanym ADHD i dzieci zdrowych


A program aiding physiotherapeutic rehabilitation and motion analysis of the ADHD children and healthy children


Opiekun pracy dyplomowej: prof. dr hab. inż. Paweł Strumiłło
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Aleksandra Królak

Praca dyplomowa IFE - BSc obroniona 2017-02-21
Streszczenie pracy dyplomowej:
Zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi (ADHD) to choroba dotykająca głównie dzieci. Rozróżniane są jej dwa rodzaje: mentalna – charakteryzująca się nieuwagą i częstym, popełnianiem błędów oraz fizyczna, kiedy dziecko jest impulsywne, nadpobudliwe, a nawet agresywne. Oba rodzaje choroby mogą występować jednocześnie. Niestety nie ma jednej uniwersalnej i skutecznej metody diagnostyki ADHD. Stawianie prawidłowych diagnoz ADHD wymaga współpracy pediatrów, psychiatrów i psychologów, którzy obserwują zachowanie dzieci, ale także fizjoterapeutów, którzy zajmują się diagnostyką od strony fizycznej. Celem pracy jest opracowanie interfejsu graficznego użytkownika, który pomoże fizjoterapeutom diagnozować ADHD poprzez porównanie trajektorii ruchów uzyskanych podczas wykonywania prostych fizycznych zadań przez zdrowe dzieci i dzieci z ADHD. Aplikację napisano w programie Matlab. Jej zadaniem jest wizualizacja danych uzyskanych w laboratorium i wyświetlania ich w sposób, który jest klarowny i łatwy do analizowania przez fizjoterapeutów. Aplikacja składa się z trzech części. Pierwsza pozwala na wyświetlenie trajektorii ruchu dla dwóch symetrycznych markerów dla kierunków x, y i z. Druga część aplikacji porównuje cykle ruchów wykonywanych przez grupę kontrolną i pacjentów. Ponadto, oblicza ona parametry takie jak: średnia, odchylenie standardowe, korelacja, energia oraz maksymalna i minimalna wartość sygnału. Trzecia część opracowanej aplikacji jest przeznaczona do analizy ruchów symetrycznych. Pomaga też zbadać synchronizację pomiędzy dwiema stronami ciała podczas prostych ćwiczeń fizycznych. Wyniki uzyskane dzięki pokazują różnice ilościowe i jakościowe pomiędzy rytmami ruchu zdrowych dzieci i dzieci z ADHD. Aplikacja z powodzeniem może być uży
Abstract:
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a disease that affects children and can continue into adolescence. This disease can have a mental basis which is characterized by inattention, making careless mistakes and being easily distracted and a physical basis when a child is impulsive, hyperactive or even aggressive. Sometimes these two disease bases can occur at the same time. There is no universal solution of diagnosing ADHD. It is a cooperation of pediatricians, psychiatrists and psychologist who study behavior of kids, but also physiotherapists who perform the physical examination. The goal of this thesis is to create a Graphical User Interface which will help physiotherapist in diagnosing ADHD by comparing trajectories of movement obtained during simple physical tasks performed by healthy and ADHD-ill children. The application is created in Matlab software and its purpose is to visualize data obtained in the laboratory and display them in a way which can be easily read by a physiotherapist. The application is able to perform three different analyses. First, it enables to display the whole trajectories of the movement for two symmetrical markers in x, y and z direction. The second analysis, allows to compare one cycle of movement between control group and ADHD-ill children. It is calculating the mean value, standard deviation, correlation coefficient, energy and maximum and minimum values of the signal. The last analysis is dedicated mostly to symmetrical movement and enables to examine the synchronization between two sides of the body during simple physical exercises. The obtained results clearly, show the quantitative and qualitative differences between the motion patterns of healthy children and ADHD-ill children. It can be successfully used by physiotherapists as a tool to observe differences between motion trajectories.